Powered By Blogger

vrijdag, november 08, 2019

Sterren ?


Dan vanmorgen even weer zoals gewoonlijk en dagelijks als het dan niet regent even naar buiten. Dit is voor een frisse neus en dan het hoofd omhoog met een wolkenloze lucht. Mijn bewondering steevast is die van de sterrenhemel en dan vandaag weer schitterend aan het firnament te zien. De pikzwarte hemel jammer genoeg wel met een lichtverontreiniging die het beeld enigszins verzwakken.



Mijn fantasie en gedachten slaan dan weer zoals gewoonlijk op hol en dan uiteindelijk zijn er dan alleen maar vragen. Deze vragen zouden dan grotendeels beantwoord kunnen worden door hierover te lezen. Mijn overtuiging is dan dat ik niet de gedachte of een fantasie wil lezen van een ander want dat „verontreinigd“ dan mijn mijn eigen gedachte.

Een bijkomstigheid bij het lezen is dat ik na een paar regels al mijn eigen gedachten krijg en dan is het op de eerste bladzijde een heel ander boek geworden, simpelweg omdat ik allang niet meer lees wat er geschreven staat. Mijn gedachten nemen een vlucht in een wereld die dan wel fantastisch is maar mij echt niet verder zal helpen waarvoor ik dan aan het lezen ben.

Daarom ben ik ook maar gestopt met lezen van boeken zo richting mijn twintigste levensjaar of eerder, maar dan nog wel de krant lezen zo richting 1999. Dat jaar veranderde er veel in mijn leven want dat was de ontdekking van internet en dat beviel me uitstekend ! Heel veel te zien en te „lezen“ maar dan ook heel veel onzin en dan simpelweg klik weg zoals u nu ook zou kunnen doen.



Bent u er nog ? Ik denk dat 90 % al weggeklikt heeft omdat het over sterren gaat en dan aan de hemel en niet vulgaire spraakmakend roddels met dito in scène gezette foto’s. Bah maar ach iedereen wil graag een paar duiten verdienen dus als hij of zij dan niets anders, beters of zinnigs kan doen ? Gaat uw gang want gekken genoeg die het dan wel of niet kwijlend lezen.

Dan moet ik u wel bekennen dat ik dan zelf soms graag ook naar foto’s kijk en dan de grote bekendheden en dan kan ik ook heerlijk wegdromen in een dito fantasie. Soms is het dan de gedachte JAaah in tút fan Doutzen en dan gezien mijn leeftijd ek de mem fan Doutzen. Dit dan ook even in den Nederlanschen taal vertaald voor alle buitenlanders - een kus van Doutzen en dan gezien mijn leeftijd ook de moeder van Doutzen.


Met dit laatste heb ik niet veel op, ja wel met Doutzen en de Mem van Doutzen, maar niet met de Nederlandsche taal want ach denk ik dan het is een dialect van de Fryske taal alleen dan met veel geweld er in geslagen dus met moord en doodslag. Aldus werd het gestandaariseerd tot de Nationale taal met veel heel veel tenenkrommende „grammatica“ regels ! Onmogelijk om het te kunnen begrijpen en voor een ieder die denkt deze taal te beheersen ook onmogelijk het foutloos te schrijven. Eens per jaar wordt dit dan ook uitvoerig getest/bewezen met het Nationaal dictee.

Heerlijk om te horen dat dan in de meeste gevallen de winnaar van over onze landsgrenzen komt ? Dus een dialect van het Frysk en als je dan de geschiedenis kent zul je dit alleen maar kunnen beamen. Daarover schrijf ik nog wel eens want zo’n 2000 jaar geleden toen de aarde nog plat was veranderde er ook al veel, heel veel.



Jammer ik had graag mijn gedachten geventileerd over de sterrenhemel maar zwijmel nu zonder illusies even weg met in tút fan Doutzen of fan de Mem van Doutzen. Ik mag hopen dat ze dan niet ik schrijf NIET volgend jaar het Nationale Songfestival gaat presenteren, ze is wel mooi, ze is wel intelligent maar in mijn gedachten is ze niet of helemaal niet oubollig genoeg om die klus te doen !

Wie dan wel ? Ongetwijfeld zal ik dan daar ook een mening over hebben die er helemaal niet toe doet en dat is dan helemaal in de trent hier in de Lage landen waar zoveel mensen wonen met even zovele meningen. Hmmmm voor mij is die discussie gesloten als die dan al begonnen zou zijn !

Wurdbreidzjer 20191108